Olga Musiiachenko. Music environment of Kyiv as an element of tourist image of the city in the second half of the XIX – early XX centuries

Authors

Abstract

Abstract. The article is devoted to the use of components of the musical environment in the tourist image of Kyiv. We have analyzed the music environment of Kyiv in the second half of the 19th – early 20th centuries and the potential of using this information in forming the tourist image of Kyiv. We have examined the examples of using historic events and significant persons in forming the tourist image of cities and their tourism branding. We have suggested using the elements of the music environment, such as those that show the peculiarities and atmosphere of the time period (traditional culture, church and academic music), in forming the tourist image of Kyiv. Special attention was paid to the importance of popularization of prominent musicians of Kyiv who could become iconic figures associated with our city in the eyes of the tourists, such as Mykola Lysenko, a brilliant composer, musician, and civil activist, or Oleksandr Koshyts, a conductor whose memoirs paint the portrait of pre-revolutionary Kyiv and the place music used to hold in the lives of its citizens. In many memoirs about Mykola Lysenko we can see him as an extremely charismatic and witty person. Oleksandr Koshyts shared funny stories from the lives of seminarians and students of Kyiv Theological Academy. Oleksandr Koshyts offered serious reflections on the geopolitical and social situation of his day. He also told us what dances young people loved in the late 19th – early 20th centuries (mazurka was in vogue), what the rules of etiquette were like, what Ukrainian songs people were singing when going on walks, how they danced Hopak in the middle of the night at Vozdvyzhenka. Oleksandr Koshyts also reflected on the influence of the First Russian Revolution and World War I on music life, as well as on the importance of music in the lives of the Ukrainians who at the time were living under the Russian Empire. We also present our experience in using music elements during the development of theatrical excursions in Kyiv. It would be worthwhile to integrate more musical components into the tourist image of Kyiv, which would reflect the color and history of the city, as well as a characteristic combination of traditional culture, spiritual music and global trends. The second half of the 19th – early 20th centuries. contains many such materials: creative academic groups, traditional musicians, amateur performance, as well as interesting figures of Kyiv musicians, through whose activities you can feel the problems and atmosphere of that period.

Keywords: music environment, music environment of Kyiv, image of a city, tourist image of a city, the second half of the 19th– early 20thcenturies.

References

Арзили, А. Ю. 2017. Структура ментально-семиотической системы городской среды. Містобудування та територіальне планування. 65. С. 51-62.

Берест, Р. Я. 2019. Історичний аспект сучасного туристичного бренду України. Туристичний бренд як фактор формування позитивного іміджу України на світовому ринку. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції. Львів, С.42-44.

Біловодська, О. А., Гайдабрус Н. В. 2012. Теоретико-методичні засади створення бренда міста. Маркетинг і менеджмент інновацій. 1. С.35-43

Бойко, І. Д., Король О. Д., Бичкова В. М. 2010. Окремі положення розробки бренду туристичної дестинації на прикладі м. Чернівці. Географія та туризм. 7. С.70-75.

Булат, Т., Філенко Т. 2009. Світ Миколи Лисенка: національна ідентичність, музика і політика України XIX – поч. XX ст. Київ. 408 с.

Диса, К. 2016. Образ модерного міста в путівниках по Києву межі ХІХ – ХХ ст. Живучи в модерному місті. Київ. С.82-95.

Дорогих, Л.В. 1998. Аматорське мистецтво як історико-культурне явище (на матеріалах України другої половини XIX ст.): автореф. дис... канд. іст. наук: 17.00.01; Київ. держ. ун-т культури і мистецтв. К., 20 c.

Жизнь и искусство. 1895, 1 июля. Киев, 79. С.1.

Жизнь и искусство. 1893, 29 декабря. Киев, 16. С.1.

Історія української музики в 6 томах. 2009. 2: ХІХ ст. К., 800 с.

Киевский календарь на 1898 год. Автори В. Д. Бублик и А. Ярмолович. К., 193 с.

http://www.otkudarodom.ua/sites/default/files/pdfs/1898_kievskiy_kalendar.pdf.

Корній, Л. П. 2001. Історія української музики. Частина 3. ХІХ ст. Київ – Нью-Йорк, 408 с.

Кошиць, О. 1995. Спогади. К.: Рада, 384 с.

Кучай, О. В. 2014. Умови та шляхи формування іміджу Києва як європейського культурно-історичного центру. Регіональна економіка. 1. С.149-157.

Музиченко-Козловська, О. В. Теоретико-методичні засади туристичного брендингу міста (на прикладі м. Львова). http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/33789/1/10-63-70.pdf.

Музиченко-Козловська, О. В. 2014. Туристичний брендинг: сутність, складові та переваги. Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 797. С.396-402

Мусіяченко, О. С. 2020. Путівники кінця ХІХ – початку ХХ ст. про музичне середовище Києва. Сторінки історії: збірник наукових праць. 50. С.24-35.

Мусіяченко, О. С. 2013. Музичне середовище Києва другої половини ХІХ – початку ХХ століття як соціокультурне явище. Матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Київ і кияни: доба Бориса Грінченка». С.189-197.

Мусіяченко, О. С. 2016. Дослідження образу музичного життя Києва другої половини ХІХ – початку ХХ ст. на сторінках друкованих джерел. Наукометричний журнал ScienceRise, 9. 1 (26). С.23-31.

Нечуй-Левицький, І. 1977. На Кожум’яках. Твори у двох томах. 2. К., 501 с.

О’Коннор-Вілінська, Валерія Олександрівна. (1936). Лисенки й Старицькі: спогади (1 файл: 86, 3 Мб). Львів: З друк. Вид. спілки ”Діло”. https://elib.nlu.org.ua/view.html?&id=8709.

Оболенцева, Л. В., Костіна К. М. 2019. Туристичний імідж території: проблеми формування, управління та розвитку. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. 52. С.56-64.

Олексюк, О. М. 2006. Музична педагогіка. К., 188 с.

Рибаков, М. О. 1997. Невідомі та маловідомі сторінки історії Києва. К., 370 с.

Русова, Софія. 1996. Мої спомини. Київ: Україна. Віта, 208 с.

Смирнова, Т. А., Приварникова І. Ю. 2015. Формування бренда міста як інноваційний шлях підвищення його привабливості для туризму. Вісник Дніпропетровського університету. Серія: Менеджмент інновацій. 5. С.93-100

Смишляк, А. В. 2015. «Музика мовчання»: церковно-музичні традиції київських монастирів (XIX – початок XX ст.). Cторінки історії. 40. С.24-38.

Архівні матеріали

ДАК. Ф.336. Оп.1. Спр. 108. Отчет старшины цеха Аша о расходах и приходе денежных сумм. 1 арк.

ДАК. Ф.336. Оп.1. Спр.52. Отчет бывшего старшины музыкального цеха. 2 арк.

ДАК. Ф.336. Оп.1. Спр.55.Удостоверения личности мещан музыкального цеха с описанием примет. 156 арк.

ДАК. Ф.336. Оп.1. Спр.67. Книга музыкального Цеха для записи прихода денег поступающих от Мастеров подмастерьев и учеников при записке их в Цех и при выдаче свидетельств. 68 арк.

ДАК. Ф.336. Оп.1. Спр.80. Удостоверения, постановления, рапорт, жалобы учеников. 98 арк.

Arzili, A. YU. 2017. Struktura mentalʹno-semiotychnoyi systemy misʹkoho seredovyshcha. [The structure of the mental-semiotic system of the urban environment]. Mistobuduvannya ta terytorial’ne planuvannya [Mistobuduvannya and territorial planning]. 65. 51-62 [in Russian].

Berest R.Ia. 2019. Istorychnyi aspekt suchasnoho turystychnoho brendu Ukrainy. [Historical aspect of the modern tourist brand of Ukraine]. Turystychnyi brend yak faktor formuvannia pozytyvnoho imidzhu Ukrainy na svitovomu rynku. Materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii. [Tourist brand as a factor in forming a positive image of Ukraine on the world market. Proceedings of the All-Ukrainian scientific-practical Internet conference]. Lviv. 42-44 [in Ukrainian].

Bilovodska O. A., Haidabrus N. V. 2012. Teoretyko-metodychni zasady stvorennia brenda mista. [Theoretical and methodological principles of creating a city brand]. Marketynh i menedzhment innovatsii [Marketing and innovation management]. 1. 35-43 [in Ukrainian].

Boiko I. D., Korol O. D., Bychkova V. M. 2010. Okremi polozhennia rozrobky brendu turystychnoi destynatsii na prykladi m. Chernivtsi [Some provisions for the development of a brand of a tourist destination on the example of Chernivtsi]. Heohrafiia ta turyzm [Geography and tourism]. 7. 70-75 [in Ukrainian].

Bulat, T., Filenko, T., 2009. Svit Mykoly Lysenka. Natsionalna identychnist, muzyka i polityka Ukrainy ХІХ – pochatku ХХ st. [World of Mykola Lysenko. National identity, music and policy of Ukraine on the XIX – at the beginning of the XX centuries]. New-York-Kyiv (in Ukrainian).

Dorohykh, L.V. 1998. Amatorske mystetstvo yak istoryko-kulturne yavyshche [na materialakh Ukrainy dr.pol. ХІХ st.]. [Amateur art as a historical and cultural phenomenon [based on materials of Ukraine of the second half of the XIX century]. Kyiv. 20 s. [in Ukrainian].

Dysa, K. 2016. Obraz modernogho mista v putivnykakh po Kyjevu mezhi ХІХ–ХХ st. [The image of a modern city in guidebooks around Kyiv at the turn of the XIX–XX centuries]. Zhyvuchy v modernomu misti [Living in a modern city]. Kyiv. 82–95 [in Ukrainian].

Zhizn’ i iskusstvo. 1895, July 1. Kiev, 79. 4 s. [in Russian].

Zhizn’ i iskusstvo. 1893, December 29. Kiev. 16. 4 s. [in Russian].

Istoriia ukrainskoi muzyky v 6 tomakh. Tom 2: ХІХ st. [History of Ukrainian music in 6 volumes. Vol.2: XIX c.]. 2009. Kyiv 800 s. [in Ukrainian].

Kiyevskiy kalendar na 1898 god. Avtori V. D. Bublik i A. Yarmolovich. [Kyiv calendar, 1898] Kyiv. 193 s. [in Russian].

http://www.otkudarodom.ua/sites/default/files/pdfs/1898_kievskiy_kalendar.pdf.

Kornii, L.P. 2001. Istoriia ukrainskoi muzyky. Chastyna 3. XIX st. [History of Ukrainian music. Part 3. XIX century]. Kyiv – Niu-York, 408 s. [in Ukrainian].

Koshyts, O. 1995. Spohady [Memoirs]. Kyiv: Rada. 384 s. (in Ukrainian).

Kuchai, O. V. 2014. Umovy ta shliakhy formuvannia imidzhu Kyieva yak yevropeiskoho kulturno-istorychnoho tsentru [Conditions and ways of creating the image of Kyiv as a European cultural and historical center]. Rehionalna ekonomika [Regional economy]. 1. 149-157 [in Ukrainian].

Musiiachenko, O. S. 2020. Putivnyky kintsia ХІХ – pochatku ХХ st. pro muzychne seredovyshche Kyieva. [Guidebooks of the late XIX – early XX сent. about the Musical Environment of Kyiv]. Storinky istorii: zbirnyk naukovykh prats [Pages of history: a collection of scientific works]. 50. 24-35 [in Ukrainian].

Musiiachenko, O. S. 2016. Doslidzhennia obrazu muzychnoho zhyttia Kyieva druhoi polovyny ХІХ – pochatku ХХ st. na storinkakh drukovanykh dzherel [Researching of the image of the musical life of Kyiv in the second half of the XIX - early XX centuries. on the pages of printed sources]. Naukometrychnyi zhurnal ScienceRise [Scientometric journal ScienceRise]. 9, 1 (26). 23-31 [in Ukrainian].

Musiiachenko, O. S. 2013. Muzychne seredovyshche Kyieva druhoi polovyny ХІХ – pochatku ХХ stolittia yak sotsiokulturne yavyshche [The musical environment of Kyiv of the second half of the XIXth - early XXth century as a sociocultural phenomenon]. Materialy III Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Kyiv i kyiany: doba Borysa Hrinchenka» [Materials of the III All-Ukrainian scientific-practical conference "Kyiv and Kyivites: the era of Borys Hrinchenko]. 89-197 [in Ukrainian].

Muzychenko-Kozlovska, O. V. Teoretyko-metodychni zasady turystychnoho brendynhu mista (na prykladi m. Lvova) [Theoretical and methodological principles of tourist branding of the city (on the example of Lviv]. http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/33789/1/10-63-70.pdf.

Muzychenko-Kozlovska, O. V. 2014. Turystychnyi brendynh: sutnist, skladovi ta perevahy [Tourism branding: essence, components and advantages]. Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku [Bulletin of the National University "Lviv Polytechnic". Management and entrepreneurship in Ukraine: stages of formation and problems of development]. 797. 396-402 [in Ukrainian].

Nechui-Levytskyi I. 1977. Na Kozhumiakakh [At Kozhumyaki]. Tvory u dvokh tomakh.2. K., 501 s. [in Ukrainian].

O’Konnor-Vilinska, Valeriia Oleksandrivna. 1936. Lysenky y Starytski. Spohady [Lysenky and Starytsky. (Memoirs)]. (1 fail: 86, 3 Mb). Lviv: Z druk. Vyd. spilky ”Dilo”

https://elib.nlu.org.ua/view.html?&id=8709.

Obolentseva, L. V., Kostina K. M. 2019. Turystychnyi imidzh terytorii: problemy formuvannia, upravlinnia ta rozvytku [Tourist image of the territory: problems of formation, management and development.]. Zbirnyk naukovykh prats Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky [Collection of scientific works of Cherkasy State Technological University. Series: Economic Sciences]. 52. 56-64. [in Ukrainian].

Oleksiuk O. M. 2006. Muzychna pedahohika. [Music pedagogy]. Kyiv, 188 s. [in Ukrainian].

Rusova, Sofiia. 1996. Moi spomyny [My memories]. Kyiv. 208 s. [in Ukrainian].

Rybakov, M. O. 1997. Nevidomi ta malovidomi storinky istorii Kyieva [Unknown and little-known pages of the history of Kyiv]. Kyiv, 370 s. [in Ukrainian].

Smyrnova, T. A., Pryvarnykova I. Yu. 2015. Formuvannia brenda mista yak innovatsiinyi shliakh pidvyshchennia yoho pryvablyvosti dlia turyzmu [Building a city brand as an innovative way to increase its attractiveness for tourism]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Seriia: Menedzhment innovatsii [Bulletin of Dnipropetrovsk University. Series: Innovation Management]. 5. 93-100 [in Ukrainian].

Smyshliak, A. V. 2015. «Muzyka movchannia»: tserkovno-muzychni tradytsii kyivskykh monastyriv (XIX – pochatok XX st.). ["Music of Silence": Sacred music traditions of Kyiv Monasteries (XIX – early XX centuries)]. Cторінки історії [Pages of history]. 40. 24-38 [in Ukrainian].

Archive materials

DAK. F.336. Op.1. Spr. 108. Otchet starshynы tsekha Asha o raskhodakh y prykhode denezhnыkh summ [Report of the foreman of the workshop Asha on the expenses and the receipt of funds]. 1 ark. [in Russian].

DAK. F.336. Op.1. Spr.52. Otchet bыvsheho starshynы muzыkalnoho tsekha [Report of the former foreman of the music shop]. 2 ark. [in Russian].

DAK. F.336. Op.1. Spr.55.Udostoverenyia lychnosty meshchan muzыkalnoho tsekha s opysanyem prymet [The identity cards of the philistines of the music workshop with a description]. 156 ark. [in Russian].

DAK. F.336. Op.1. Spr.67. Knyha muzыkalnoho Tsekha dlia zapysy prykhoda deneh postupaiushchykh ot Masterov podmasterev y uchenykov pry zapyske ykh v Tsekh y pry vыdache svydetelstv [The book of the Music Workshop for recording the arrival of money coming from the Masters, apprentices and apprentices when they are registered in the Workshop and when issuing certificates]. 68 ark. [in Russian].

DAK. F.336. Op.1. Spr.80. Udostoverenyia, postanovlenyia, raport, skarhy uchniv [Удостоверения, постановления, рапорт, жалобы учеников]. 98 ark. [in Russian].

Published

2021-03-12

How to Cite

Мусіяченко, . О. . (2021). Olga Musiiachenko. Music environment of Kyiv as an element of tourist image of the city in the second half of the XIX – early XX centuries. Young Scholars Grinchenko – Seton International Journal, 1(1), 46–61. Retrieved from https://ysgsij.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/17

Issue

Section

Section 2. Borys Grinchenko Kyiv University Young Scholars Studies